علمی-اجتماعی
جمعه 31 ارديبهشت 1395برچسب:, :: 21:1 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
سلیگمن در نظریه اولیه خودش که شادکامی اصیل نام داشت ادعا کرده بود که ۳ عامل اصلی : هیجانات مثبت، درگیری مثبت در کارها (غرقه شدن) و معناداشتن زندگی موجب شادکامی و در نتیجه رضایت از ندگی در افراد می شود. اما بعد از مدتی متوجه شد که گویا نظریه اش دربردارنده همه مطلب نیست، به همین دلیل چند سال را صرف پژوهش کرد و سپس نظریه شکوفایی را مطرح کرد، بر اساس این نظریه جدید شادکامی افراد تنها در سایه رسیدن آنها به شکوفایی محقق می شود. و رسیدن به شکوفایی نیز به نوبه خود موجب بهزیستی همه جانبه فرد می شود. از این ۵ عامل، ۳ عامل مربوط به نظریه شادکامی اصیل هستند، یعنی : هیجانات مثبت، غرقه شدن و معناداری زندگی و دو عامل اضافه شده عبارتند از : روابط مثبت و دستاورد یا پیشرفت
جمعه 31 ارديبهشت 1395برچسب:, :: 20:59 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
1 ـ از تبیین‌های بدبینانه استفاده نکنید: سلیگمن و دوست مشهورترش بِک می‌گویند همه آدم‌ها می‌توانند یاد بگیرند از تبیین‌هایی استفاده کنند که موقتی و موقعیت‌محور باشند. مثلا یک مادر که با کودکش استثنائا بدرفتاری کرده، می‌تواند این جمله را بگوید که «من آن روز حوصله نداشتم ولی اکثر اوقات، مادر خوبی هستم.» همچنین گاهی می‌شود از شوخی استفاده کرد. مثلا جوانی که در حضور دیگران زمین خورده است، می‌تواند بگوید «اگر از من فیلم می‌گرفتند بساط خنده‌مان جور می‌شد .» 2 ـ شادی خودتان را محدود نکنید: در دنیای ماشینی امروز، ارزش‌های اجتماعی و اقتصادی باعث شده‌اند شادی ما تعریف‌ شده باشد و بسیاری از مردم به نسبت این ارزش‌ها، شادی‌های خودشان را محدود می‌کنند. مثلا با خودشان می‌گویند «تا ماشین نخرم، شاد نمی‌شوم» یا «اگر همه دوستم داشته باشند، شادی واقعی را تجربه می‌کنم.» اما هر کدام از این جملات، هم‌ زمان و هم چگونگی شادی ما را محدود می‌کنند . اگر این جملات را زیاد تکرار ‌کنیم، قاعده ذهن ما می‌شوند. بنابراین اگر به آن اهداف نرسیم بیشتر و بیشتر غمگین می‌شویم. اما حقیقت این است که فقط هدف نیست که شادی می‌آفریند؛ شادی، فرآیندِ رفتن به سوی هدف است: «من تلاش می‌کنم که ماشین داشته باشم پس به خاطر تلاشم از خودم خشنودم و حس خوبی دارم.» یا: «من باید یاد بگیرم که ارزش‌های آدم‌ها با هم فرق می‌کنند پس نمی‌شود توقع داشت که همه دوستم داشته باشند .» 3 ـ گفت‌وگوهای درونی‌تان را فرآیندمدار کنید: در هر گامی که به جلو برمی‌دارید یکی از جملات شادی‌بخش‌تان را که بیشتر بر فرآیند تأکید دارند تا هدف، تکرار کنید. حتی می‌توانید خود این فرآیندها را به صورت هدف کوتاه‌مدت و شادی‌بخش قرار دهید. مثلا جمع کردن مقدار خاصی از پول خرید ماشین و یا یاد گرفتن یک مهارت .
جمعه 31 ارديبهشت 1395برچسب:, :: 20:57 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
روان شناسی مثبت گرا یکی از جدیدترین شاخه های روان شناسی است. این زمینه خاص از روان شناسی بر موفقیت انسان تمرکز دارد. در حالی که بسیاری دیگر از شاخه های روان شناسی بر رفتارهای نابهنجار و دارای اختلال تمرکز می نمایند، روان شناسی مثبت تمرکزش بر کمک به افراد برای شادشدن و ارضاء بیشتر است.
جمعه 31 ارديبهشت 1395برچسب:, :: 20:32 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
مارتین سلیگمن در سال ۱۹۹۸ به ریاست انجمن روان شناسی آمریکا رسید و روان شناسی مثبت گرا را به عنوان یک شاخه جدید و رسمی در سال ۲۰۰۰ با درج مطالبی در مجله ای از انجمن روان شناسی آمریکا یک شماره از مجله بسیار معتبر امریکن سایکولوژیست را به روان شناسی مثبت گرا اختصاص داد که به “شماره هزاره” معروف شد و به این ترتیب روان شناسی مثبت گرا رسماً به دنیا معرفی شد.
جمعه 31 ارديبهشت 1395برچسب:, :: 20:54 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
از نظر لغوی خوش بینی را «تمایل به پیش بینی و چشم داشت بهترین پیامدهای ممکن» تعریف می کند. رابرت اورنشتاین و دیوید سوبل در کتاب خود «لذتهای سالم» خوش بینی را از دیدگاه روان شناسی چنین تعریف کرده اند: «تمایل به جستجو، به خاطر آوردن و انتظار کسب تجارت لذت بخش. این تمایل یکی از اولویت های فعالانة فرداست، نه صرفاً نوعی واکنش انفعالی که او را به توجه به جنبه های روشن و آفتابی زندگی تشویق کند.
جمعه 31 ارديبهشت 1395برچسب:, :: 20:47 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
مفهوم خوش بینی سرشتی یا گرایشی یک انتظار کلی است دایر براینکه درآینده، بیشتر رویدادهای خوب اتفاق خواهند افتاد تا رویدادهای بد.این مفهوم در قرنها خرد قومی و همچنین دسته ای از نظریات روان شناختی انگیزش (به نام نظریه های انتظار ـ ارزش) ریشه دارد. برمبنای این نظریات می توان چگونگی تأثیر خوش بینی و بدبینی را بر رفتار و هیجانات افراد تفسیر کرد .
جمعه 31 ارديبهشت 1395برچسب:, :: 20:39 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
ریشة علاقه مندی سلیگمن به خوش بینی، از تحقیقاتش در زمینة درماندگی آموخته شده بودند که نشان می دادند حیوانات چطور پس از وقوع اتفاقات منفی غیرقابل کنترل، یاد می گیرند درمانده شوند مثلا اگر شوک به حیوان داده شود در یک فضایی و حیوان این امکان را داشته باشد که به منطقه ای پناه ببرد که شوک وجود ندارد خیی سریع این کار را می آموزد و بعد از هر شوکی فورا به منطقه ی امن پناه می برد اما زمانی که تمام منطقه شوک دهنده باشد و جایی برای نجات و رهایی از درد نیست تنها کاری که حیوان می کند یک گوشه کز می کند زیرا تابع سرنوشتش !!! می شود (یعنی منفعل شوند و پاسخی ندهند). از نظر سلیگمن، بدبینی شباهت زیادی به درماندگی آموخته شده و محل کنترل بیرونی دارد. خوش بینی هم به خود اثرگذاری و محل کنترل درونی شباهت دارد .مثل همان قورباغه ای که اگر در آب جوش انداخته شود فورا بیرون می پرد و خودش را نجات می دهد ولی وقتی کم کم آب را دمای آب را به نقطه ی جوش می رسانند همان طور بدون نجات خودش در اب جوش می پزد.همه ی ما وقتی مرتب شوک و بلا بر سرمان می آید ناامید می شویم و دیگر هیچ کاری نمی کنیم.
جمعه 31 ارديبهشت 1395برچسب:, :: 20:37 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
مارتین سلیگمن که به پدر روان شناسی مثبت گرا معرفی شده است در کنار افرادی چون چیکزنت میهالی، کریستوفر پترسون و داینر روان شناسی مثبت گرا را به خط اول روان شناسی دنیا رساندند.
جمعه 31 ارديبهشت 1395برچسب:, :: 20:30 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
روان شناسی مثبت گرا: تلاشی برای تغییر چهره علم روان شناسی است . روان شناسی که در اصل به معنی شناخت روان و خصوصیات روانشناختی انسان‌هاست، با ورود به جامعه پراگماتیست آمریکا تغییرات اساسی به خود دید و با دور شدن از ماهیت اصلی خود که همان شناخت بهتر انسان‌ها بود، تبدیل به یک علم شدیداً کاربردی شد. در همین راستا این رشته کم کم توجه خود را تنها به یک بعد انسان یعنی مشکلات روانشناختی و اختلال روانی معطوف کرد. بنابراین اگرچه مباحث مربوط به شادکامی، هیجان‌های مثبت و توانایی‌های انسان از زمان‌های دور مطرح بوده‌اند (برای مثال ارسطو نظریه ای را درباره شادکامی مطرح کرد که در نظریه شادکامی مارتین سلیگمن نمود یافته است) اما در قرن اخیر به فراموشی سپرده شدند.
جمعه 31 ارديبهشت 1395برچسب:, :: 20:29 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
ان ال پی علمیست کاربردی و تاثیر گذار که از ۳ بخش ۱- مهارتهای کلامی ۲- مهارتهای ذهنی ۳- مهارتهای رفتاری تشکیل شده در بخش اول شما نحوه وشیوه های گفتاری و گفتگوهای درونی که عبارات تاکیدی مثبت وکنترل و نظارت بر این گفتگوها نظارت دارد که به انسان کمک میکند تا برنحوه عملکرد و گفتگوهای درونی وبیرونی تسلط داشته باشیم که از مهم ترین عوامل موفقیت و شکست ما میباشد در ابتدا نحوه برقراری ارتباط با خود و ضمیرناخودآگاه سپس کنترل و هدایت ارتباطات بیرونی در جهت رسیدن به اهداف شخصی در بخش مهارتهای ذهنی شما با تمرین و ممارست ومتمرکز کردن ذهن بر اهداف اصلی انرژی ذهنی و اراده خود را تقویت میکنید که انرژی ذهنی و جسمی شما را ارتقا میدهد در عین حال آرامش و شادی شما را بیشتر میکند و شما میتوانید زمان بیشتری برای وجود واقعی خودتان ذخیره و پیشرفت روزافزون داشته باشید انسانهای زیادی را دیدم که با تغییرات بسیار جزئی در برنامه ریزی های ذهنی خود در ابعاد مختلف زندگیشان موفق شده اند در این بخش شما با الگوبرداری از انسانهای موفق میتوانید ذهنتان را درجهت موفقیت برنامه ریزی وفرماندهی کنید در بخش مهارت های رفتاری شما با ریشه یابی و نظارت بر رفتار و عملکردتان بمرور را یاد میگیرید هر حرکتی را آگاهانه واز روی تفکر وتمرکز در لحظه انجام دهید بسیاری از الگوهای رفتاری ما از دوران کودکی بدون انتخاب به ما ارث رسیده اند که بسیاری از این الگوها با اهداف و خواسته های ما در تضاد هستند وبصورت ناخودآگاه بررفتار و کردار ما تاثیر گذار میباشندو همچون تارهای نامرئی ما جلوی پیشرفت و خلاقیت در زندگی را از ما میگیرند اما با عملکرد آگاهانه ریشه یابی موانع و ترس ها و تفکر در لحظه تمرین و ممارست شما میتوانید همانی باشید که میخواهید همواره شاد موفق وعاشق باشید .

    درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.
    آخرین مطالب
    آرشيو وبلاگ
    پیوندهای روزانه
    پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی-اجتماعی و آدرس shamila.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





    نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 82
بازدید هفته : 1675
بازدید ماه : 4477
بازدید کل : 3506109
تعداد مطالب : 14893
تعداد نظرات : 281
تعداد آنلاین : 1

<>